Poeme de Dinu Flămând

Război și pace

Chi può dir com’egli arde, è ’n picciol foco.

Petrarca

Oare în ce beznă mitică mintea lor fătase

un berbec cu lână de aur încât Iason și-a dus năierii

să fure acea piele deja belită tot înfruntând primejdii

prin vitregia valurilor și-a simbolurilor – nici de la grecii

vechi nu înțelegi totdeauna de ce curajul și bărbăția

mereu derivă din măcel de la om la om

cu crime glorificate și alte chestii oribile

iar discursul se umflă în pene ai zice tocmai

cât să nu iei în seamă fastuoasele construcții simbolice

ce abuzează umanul

(las că legenda

uită să precizeze dacă lâna fost-a cumva țesută

sau doar purtată ca blană inițiatică

de eroul solar pe umeri; și tot nu știm

dacă au devenit argonauții mai fericiți

după acea ispravă în beneficiul patriei?)

de nu cumva pur și simplu Iason

grijuliu că iese la pensie și-a turnat niște «couilles en or»

cum își dorea și prietenul meu Serghei pe vremea

când amândoi într-un bar de la Courbevoie

supravegheam legănarea de șolduri a chelnăriței

Medeea (chiar și fără să insistăm excesiv

ea ne scotea de după tejghea câte o lungă sticlă

Gewürztraminer bucuroasă să ne audă cum imitam

scosul dopului plescăind din limbă).

El fugise de la Odessa eu de la București

iar când dădeam de « pognon » ecluzam și noi

niște vinuri feciorelnice de Alsace

(evident că gâtlejurile noastre aveau anumite denivelări

după seceta comunistă a fiecăruia)

necăjindu-l însă pe grecul Ianis

transfug și el

dar cu acte-n regulă: „cum se face îl întrebam

că ai tăi întemeiaseră Mariopol și Sevastopol

și Leopolis și Melitopol sau alte polisuri

iar acum ele sunt ba rusești ba ucrainene?“

(asta pe vremea când abia era scos

din pământ oțelul pentru obuzele viitoare

și doar mijeau timid în mintea strategilor

planurile operației speciale despre care nici azi

nu știm ce este – iar dacă război nu este

cum ar putea fi pace?)

Ianis râdea

reamintindu-ne că prudenții greci rareori se aventurau

spre interior

ci clădeau mai degrabă pe malul mării

(Calatis, Histria, Olbia, Panticapeum sau Heraclea,

Sinope ș.a. pe partea asiatică în Colchida…)

dar bănuia că misterul unui blestem străvechi

mânjea totuși conturul acelei mări negre

până în Chersonesus tracic pomenit și de Herodot;

și tot el insinua că unele din acele polisuri

cu sânge au fost cimentate și chiar prin locurile

unde urmăritorii argonauților se opriseră

să îngroape resturile umane

rând pe rând aruncate în mare de-acea Medeea

care tot hăcuia bucăți din fratele ei și le împrăștia

în siajul corabiei numai să-i întârzie pe urmăritori

(o tibie o ureche un deget vreun dinte din țipătul

celui care fusese Absyrtos).

Să înțelegem oare că întemeierea este înmormântare?

Iar crima devenea astfel liant simbolic

între mit și istorie? Să fie Tomis dovada etimologică

a unor funeralii și căsăpeli – fiindcă numele lui indică

ceva tăiat din bucăți? Iar Medeea ta – continuam noi

să îl tachinăm pe Ianis – nu cumva de dragul lânii de aur

(un fashion trendy cum purtau damele pe atunci)

își complicase viața până la crimă? Și dacă Iason

plecat în Caucaz pentru aur o luase cu el la întoarcere

din Colhida (poate și din iubire dar și s-o civilizeze

cum obișnuiau grecii)

de ce și-a ucis ea copiii în noua patrie

cum se zvonise? Oare nu vechea voastră manie

care încoronează cu flori de legendă crimele

să fie de vină?

La care Medeea barista sub vrajă hermeneutică

rămânea fără glas și ascultându-ne perturbată

și turna peste dunga paharelor (cred că asta

l-a impresionat pe Serghei căci un fel de complicitate

lânoasă s-a instalat între ei încă de atunci);

deci am ajuns să ne vedem în trei tot mai rar

dar în gândul meu i-am dorit noroc slavului

în noua lor viață

ba i-am și urat să nu aibă

parte de vreun cumnat evitând așadar vărsarea

de sânge de frate pe marea lor viitoare.

De mă gândesc mai bine aș zice că Apollonius

scriind acea Expediție a Argonauților exagerase

cu zel epic tardiv din admirație pentru epopee

după ce el însuși fugise mânios la Rodos

din Alexandria numai să-i demonstreze lui Calimach

că suflul epic încă mai putea umfla pânzele unui text

chiar și în vremurile alexandrinismului

când tocmai mijea lirismul.

Evident că în toate legendele sângele omenesc

niciodată n-a fost prea scump mai cu seamă

dacă plătit era cu un fel de aur

moale ca lâna !

Însă nici așa de ieftin ca azi

în civilizația civilizațiilor nu s-a mai pomenit!

Bubuie tunul din nou dincolo de munții

și dealurile neantului

nu departe de casa tatei

moștenită de el de la tatăl său și revenită mie

doar ca o cutie de rezonanță în vidul cuantic.

Cum să vă explic eu ce simțise bunicul meu

zăcând timp de trei zile într-o groapă

de obuz în primul război mondial în Galiția

sau teroarea tatălui meu sfredelit

de foamea și frigul și de spaime de prin gropile

și tranșeele celui de-al doilea? Pe la cotul Donului…

Și cu ce s-au ales amândoi? Sau cine le-a explicat

lor noblețea extazului canibal în numele patriilor ?

Iată că și în aceste zile

ambele tipuri de glorie se pregătesc să nimbeze măcelul

iar în timp ce moartea se ghiftuiește cu noi onoruri

eu ard la foc mic săpând tranșee prin nopțile

unor coșmaruri despre care nu reușesc să spun

mai nimic – deci nu ai dreptate nici tu, Petrarca,

fiindcă nu ai luat în calcul limita

imperfecțiunii mele provizorii

cea de a nu fi mort…

 

Ciudată dificultate

Hay golpes en la vida…

César Vallejo

…este să scrii „mă doare“

când tocmai te doare dar neconvins

că literele absorb confuzia ei.

Reflexul

milei de tine însuți te ține

pe suprafața zilei

bănuiești vag

că și alții suferă în jocul de oglinzi

al unor fântâni concentrice;

însă degeaba arunci pietre în adânc

fiindcă nu îți revine ecoul plescăiturii

ele nu ating niciodată apa

limita

unde durerea te irigă și te anesteziază

deopotrivă

încă ținându-te-n viață

ca rădăcinile unui boabab ce supraviețuiește

secolelor de secetă.

Suferința nu are grade de comparație

dar ai vrea să pricepi chiar și prea târziu

cum s-au obișnuit cei dragi ție cu înverșunata

energie care îi distrugea

tocmai când

îți încropești un fel de euforie

din resemnarea cu care prudent te pipăi.

Vei muri.

Îi vezi pe bătrânii rasei tale scormonind febril

prin gunoaie – necrofagi ai propriei lor

biografii.

Printre ei te zărești pe dealurile ținuturilor

pe unde umblai altădată devenite concave

și supte parcă sub linia orizontului

în peisajul ce se-încrețește ca pielea

tot mai flască și de pe oasele tale.

Din nonsensul distrugerii ai acces

doar la o vagă ironie tautologică.

Iar poezia e nepoetică.