Poeme de Emil Nicolae

CEARCĂN

Numai un refugiu de o clipă

(când viața clipei este uneori

durata vieții care ți se lasă)

în miezul rece și neștiut

al incendiului – floarea zarzărelui

care se deschide și din lăuntrul ei

privești către lume

la pândă stă muntele întins

pe labele din față

și soarele viclean retras în sine

cum ochiul unui pahiderm

și moara putredă ce supraviețuiește

în aripile răsucind destine

și umbrele-mpingându-se-ntre ele

să-și facă loc în cenușiul murmur

în miezul rece mai rămân cuvintele

ca o menajerie credincioasă

intrată brusc în panică și iată

de pe buzele tale pe creștetul ei

de pe buzele ei pe umărul tău

cuvintele se bezmeticesc sub

presiunea memoriei (singura

punte care mai rezistă între

nașterea florii și zbuciumul

umbrelor care și-au pierdut sufletul)

ci floarea zarzărelui te ocrotește o clipă

și cele mai importante lucruri

o țigară fotografia lui Borges și creionul

abia mai încap împreună

în miezul geros al incendiului

care se pregătește să mistuie lumea

ca o răzbunare / imaculând-o

Q.E.D.

Prout cogitationes rerumque ideae ordinantur et concatenantur in mente,

ita corporis affectiones seu rerum imagines

ad amussim ordinantur et concatenantur in corpore.”

B. Spinoza1

1.

(Propoziție)

Într-o dimineață răcoroasă de septembrie

întâlnirea cu fata blondă care te întreabă

unde se află Transformatorul nu poate fi asemănată

decât cu întâlnirea celebră dintre o umbrelă

și o mașină de cusut

pe masa de disecție – cândva demult

(Demonstrație)

În zorii acelei zile de duminică

pe o stradă lăturalnică a cartierului de nord

priveai doar în jos și călcai cu grijă

pentru că tocmai se mutase cerul sub tălpile tale

cu păsările lui cu tot în timp ce oamenii

rătăceau în văzduh ignorându-se reciproc

(glu glu glu

printre pașii tăi

porumbeii se feresc

de oamenii răi)

nu ți-ai dat seama că procesul schimbării

se declanșase deja sub comanda Transformatorului

deși când ai trecut pe lângă el ar fi trebuit

să observi înscrisurile și desenele

intens colorate

(ca niște avertismente)

în care l-au învelit maeștrii graffiti-ului

abia după ce ai auzit întrebarea spusă grăbit

ai început să sesizezi că întunericul luminează

și că frigul încălzește

(dacă tensiunea

scade – la o adică

în altă parte

ea se ridică

astfel încât

alternanța

mai curând

omoară speranța)

iar la puțin timp după dispariția acelei fete

deasupra cartierului de nord pluteau

cuburi mari de beton împodobite în culori

pluteau parcă susținute de zumzetul lor interior

măcinând iluzii orgolii averi

transformatoarele stăpâneau perimetrul

pe care-l traversai

quod erat demonstrandum

(Corolar)

Și cerul rămăsese jos în grija porumbeilor melomani

care țopăiau lichid

pe ritmurile lui Lou Reed2

ea își pictase degetele de la picioare

în chip suprarealist și de obraz

își atârnase proteza dentară

prinsă de nas”.

2.

(Propoziție)

A fost seară și apoi a fost noapte

adică lumina a început să se tulbure

și după aceea a fost întuneric

adică degetul mare de la piciorul drept

(pe care-l vedeai stând culcat)

a început să se depărteze

până când a dispărut

(Demonstrație)

Erai băiat și era fată

Adică tu aveai ceva în plus și ea ceva în minus

adică tu în afară și ea în lăuntru

(în aparență)

pe tavanul de deasupra voastră

adică în locul unde privirea era limitată

blocată de o priveliște neașteptată

se lățea o tablă de șah pe care

doar Regele Negru și Regina Albă mai rămăseseră

și te gândeai că acolo ar fi trebuit să fie cerul

adică o imensitate în care alți băieți și alte fete

se îmbrățișau

dar ea te-a întrebat ”ce faci”

și tu ai răspuns ”ce aștepți”

și a fost seară și apoi a fost noapte

quod erat demonstrandum

(Corolar)

Încet și cu mare greutate ai reușit să-nțelegi că realitatea

intră în cuvinte ca o boală

adică un fel de suferință plăcută care amăgește sensul –

împreunare care desparte

3.

(Propoziție)

Bătrânul are în balcon

o floare de mușcată

aproape în întregime uscată –

doar o frunzuliță verde

mai rezistă ascunsă

printre tijele maronii

(Demonstrație)

Din cauza ei

toarnă cu insistență apă

în ghiveciul de lut ars –

săptămânal și în pofida

iernii de afară bătrânul

udă ”Pelargonium triste”

adusă cândva de marinari

din Africa de Sud

unde el nu va ajunge niciodată

quod erat demonstrandum

(Corolar)

Dar se simte responsabil

pentru viața care mai există

într-un chip amabil

____________________

1 „După cum se ordonează și se înlănțuiesc în suflet gândurile și ideile despre lucruri, la fel se ordonează în corp afecțiunile lui sau imaginile lucrurilor.“ (B. Spinoza, Ethica, V, pr. 1);

2 în 1972, muzicianul glam rock Lou Reed (“Velvet Undergroud“) și-a lansat albumul „Transformer“;