Remember. Liviu. Pur și simplu Liviu

Pentru că l-am auzit cântând Mendelssohn Bartholdi, pentru că i-am admirat picturile din casa de lângă Forest Hills (în tinerețe văzuse meciurile cu americanii ale lui Ilie Năstase și Ion Țiriac), pentru că am respirat de câteva ori aerul tare al Oceanului împreună, pentru că l-am văzut și ascultat dimineața, la prânz, seara și la miezul nopții, pentru că ne-am întâlnit absolut întâmplător la Neptun și deloc întâmplător în casa lui din Queens, pentru că am coborât, ca un elefant („Ce mai faceți, fetelor?“), în cabinetul lui medical de la demisolul casei în care locuia, pentru că știam cât de mult iubise America, spiritul ei, despre care știa că-l poate transforma într-un număr (și asta îl revolta), am îndrăznit să scriu un poem despre Liviu.

Liviu avea umor

Liviu avea prieteni

Liviu râdea în hohote

Era exploziv, părea disprețuitor, era disprețuitor

Liviu era incisiv, interogativ, hâtru,

Liviu știa să aștepte

Liviu știa să dăruiască.

Căci Liviu iubea libertatea.

În ziua în care a murit, le-am citit masteranzilor câteva poeme scrise

pe vremea când Liviu era leu – simțise în depărtare o cușcă

apocalipse agonii furii

amurguri aprinse, unde sunteți ?

zori tubulare, cum explodați ?

Ce importanță mai are că Liviu lăsase o rană în New York

pentru a scrijeli alta în Miami ?

Distanța de la New York la Miami nici nu există – același fus orar, aceeași iluzie – ce importanță că în timp ce răsare, undeva soarele apune –

nici una, vai, nici una

amurguri aprinse, zori tubulare – unde sunteți? cum explodați?

Ore în șir prin Metropolitan, dar Liviu nu se dezlipise de El Greco –

El Greco îl vrăjise – pictase în culorile lui tari, apăsătoare,

roșu închis, mov, verde ardent, niciodată alb, niciodată negru, obiecte dintr-o memorie ultragiată,

sau alb și negru amestecate cu flăcări și jar,

mult jar – și cenușă

Iată de ce

Liviu râdea în hohote – cu candoare – scenarii cu prieteni dintr-o lume pierdută

în spatele râsului în hohote, plânsul în hohote

în spatele libertății, iluzia ei

și grobianismul de la Fundeni – mârlan amputat de un medic – medic amputând un mârlan – un spasm dintr-o țară pierdută

Iată de ce America i s-a părut o șansă

În sfârșit Liviu avea spațiu – pentru un concert Montana pe țărmul Oceanului nu exista nimic mai potrivit – pașii lui mari, apăsați aveau nevoie de spațiu – mintea în care locuiau pictorul, muzicianul, poetul, medicul, avea nevoie de spațiu

Avea nevoie de spațiu pentru prietenii din România și pentru prietenii din America

dezamăgit, furios, singur, Liviu locuia într-un poem

Până și poemul se înfrigurase

Rămăsese vioara – care îi luminase anii de liceu – îi șlefuise timiditatea –

În slujba lui Mendelssohn Bartholdy,

interpretând Simfonia a IV-a – era un spadasin care știa să fandeze cu eleganță

Dar spadasinul acesta scotea limba la burghezie, la noul val, la inepțiile corectitudinii politice, altă chimie decât cea care-l apropiase de Hippocrat

Căci înainte de orice, Liviu iubea libertatea.

Liviu era ingenuu – și își juca ingenuitatea,

Liviu era inocent – și își juca inocența,

Liviu avea umor, dar știa să facă din umor o armă subtilă,

Liviu juca teatru – pentru ca furia lui să lase o dâră de speranță

Dar înainte de orice altceva, Liviu era un copil – îl scandalizau

prostia, indolența, nepăsarea, dreapta și stânga – îl uimea frumusețea, mai ales frumusețea

pe care o descoperea mereu pretutindeni

Liviu își juca și ingenuitatea, și umorul, și inocența, și furia, și timiditatea –

Liviu își juca până și uimirea – ultima lui carte

Nici nu se putea altfel –

Liviu a jucat totul pe o singură carte

Inutil s-o numesc inutil s-o descriu inutil să încerc să mă apropii de ea

Liviu,

Pur și simplu Liviu.