Poeme de Dora Pavel

Talgerul cu monede

Ea ‒ un schelet migălos, îndelung cremuit

el ‒ un orb cu pleoapele nu îndeajuns de lipite

cu relieful lor denivelat neglijent

cu globii oculari etern gonind pe sub pleoape

ea ‒ picioroange oblice de mim stradal

încleiate fără cartilaje de-o parte și de alta

în balamalele bazinului

el ‒ plimbându-și apăsat palma pofticioasă

peste oasele ei vibrante

transparente

până-i pătrunde defileul

adâncul

ea ‒ sărind ca arsă în lături

privindu-l de sus

cu machiajul scurs

cu singurul ţesut viu activ pe care-l mai are

un ochi untos ce curge & curge

& curge

își face culoar pe obraz

alunecă peste buză o ridică

se strecoară înăuntru

străluminează palatinul propriei guri

talgerul în care mimii singuri își aruncă monede

inscripţionate cu vorbele lui Bernhard

pe care nu se mai satură să le asculte:

Există de fapt doar eșecuri“

Apocaliptică

Ard perucile apocaliptice

ard smocurile de sârme negre pe pectoralii tăi de

topmodel

sprayurile fixative explodează cu tine

cu hair-styliști cu tot

nu mă mai suna de pe același număr

nu te mai recunosc

nu mai am timp de trupul tău pulsatil

de catafalcul tău

înţelege odată

nu mai am chef să-ţi răspund

am plecat să văd cum viermuiesc cameramanii pe

lângă sinucigașii

care înjură derapează

se calcă-n picioare pe listele de așteptare

sub masa de necropsii

Ralanti senzual

Nimic de luat în serios pe lumea asta

ce ai tu în comun cu sinele, cu imaginarul, cu

instinctualitatea,

cu raţiunea chiar,

cel mai simplu de dat cu cotul la o parte?

pe toate le chemi și ele revin cu prima senzaţie de

sufocare

copil îţi vârai nasul prin toate cotloanele

printre pantofii pudraţi și cârpele mucede din

triunghiurile

galactice

să percepi lumea din afara ta

existentul searbăd, pulverizat și difuz

au urmat anii în care ai fi vrut să contești

autoritatea versus măreţia adultului

grilele lui de ajustare

metodele lui de manipulare

adevărul „absolut“ din tratate că în starea acidă sau

bazică

a unei soluții

singur pH 7 este neutru

what?!

ai traversat dietele narcisismului adolescentin

într-un continuu ralanti senzual

în monotonia unui trufaș eșec dureros

nevindecabil

pierzând toate pariurile curselor de Formula 1

cu toată solemnitatea rugăciunii

îngenuncheat în autoflagelare

te visai gol în patul gol

al unui excentric newyorkez întins pe podea și

fredonând plictisit

din oră-n oră:

how many more people are there per square meter

how many more people are we

Și n-am urât mai mult decât cu procentajul admis

de ură“

Nelinişti amnezice

Încă un făt aruncat în fântână

încă o pasăre care se scarpină deasupra fătului

aruncat în fântână

frica ta căreia nici astăzi nu-i dă nimeni

cea mai mică atenţie

sanatoriul e un parc al curtoaziei

un veac de reverenţe dinaintea halatelor albe

specialiste în neliniștile amnezice

fără intervenţii „chirurgicale“ imediate

acolo neurastenia e non-stop controlabilă

cele câteva distorsiuni admise

deloc bizare

au și ele un program diurn stabilit cu stricteţe:

la patru ‒ jocul comun al măștilor după gratii

la cinci ‒ parada veteranilor Alzheimer lăsaţi liberi

pe străzi

la șase ‒ cina gata expirată zemuită cu picioarele

la șapte ‒ cămașa de forţă îmbrăcată pe muzică

peste noapte ‒ înotul fătului prin canal

șocurile electrice

scuturătura gândirii tale cu motorul neoprit în

repaos

Bagajul suspect

Nu te apropia

nu mirosi

nu atinge bagajul suspect

puterea lui de fabulaţie seduce încorporează

jumătate de corp îţi poate arunca oricând în aer

cealaltă jumătate

tatonează-l ca pe o pictură îngheţată

ca pe un concert îngheţat

pentru loji îngheţate

de vrei să începi cu el o poveste de dragoste

un act reparatoriu

mimează umilinţa unei escorte

urmează-l pe labe în tufișuri

calcă moale terapeutic

nu respira

exersează anii ’20

lodenurile roase

strat peste strat atârnă-ţi șiragurile

podoabele mortificate

doar cu ele poţi inventa conversaţii care să-l flateze

mai mult întreabă nu afirma

vorbirea să-ţi fie precaută ca și cum ai gusta-o cu

vârful limbii

optează pentru pronunţia din sud

(se dă-n vânt după rostirea cantabilă calabreză)

măștile-s agăţate pe grinzi

dintre toate alege-i tragedianul râzând cu toată

gura

rapperul contagios

numai el știe scanda pe scenă cuvântul „mortal“ cu

vibraţie

cu descărcări energetice proaspăt

recuperate de la amanet

explozia încă plutește în aer

când încărcătura fecundă –

bagajul suspect

ţi se agaţă-n spate

evită traficul

nu călca prea apăsat ambreiajul

înfoaie-te foarte puţin cât iei curba pe două roţi

înclinat spre moarte

împăunează-te doar cât o vrabie care a decis să-și

schimbe sexul l

(din volumul Human Alert, în curs de apariţie)