Îngerii de început de veac

1.

Îngerii stau aici printre flori“

zise măturătoarea din parc

sunt grași ca vrăbiile vorbesc într-o limbă

pe care numai eu o știu

atunci când vor ei

când nu vorbesc numai așa ca să se afle în treabă

să nu fie mai singuri

ca femeia care dă bilete la WC-ul public

care miroase a cofetărie sau spălătorie

a clor și a dantură zdrobită.

Iarna îngerii sunt ca sticla: cad din copaci

și se sparg pe zăpada cu pocnituri

care scoală ciocănitorile din somnul lor agitat

din inima copacilor. Alteori se prefac

în frunze de argint

în vârfuri de săgeți

sau ace de brad. Atunci mi se înfig în haină,

în căciulă, în inimă, peste tot. Încep să țipe.

Să scap de vocile lor îmi dau hainele jos

ori îl rog să o facă pe câte un student

fugit de acasă. Numai atunci

sunt liberă ca și mirosurile care nu au

opreliști.“

2.

Tusea lor era prefăcută. Își ascundeau fața

mai ales vârful curbat al ciocului

sub penele sfioase zburlite de vântul iscat

de propriile guri. Așteptau să ajungă

în Grădină. Dar Grădina

trăia prin florile ei cu mirosuri

otrăvite.

Ucidea totul chiar și o simplă

amintire a unor lucruri plăcute: pârâul

fusese sugrumat de lastre de beton

gâlgâia tot mai greu așteptam să moară

de la o zi la alta. Îi număram horcăiturile

ca pe ale unui muribund pe care îl moștenești.

Numai întâmplarea

a făcut să nu fie așa: după anii de secetă

cerul s-a revărsat pe pământ

s-au umplut văile

văgăunile au dat pe de lături. Și pârâul

și-a adus aminte de măreția de altădată

și a izbucnit viforos. Îngerii au început să țipe

să ceară ajutor pentru oameni

de la alți oameni dar toți

erau surzi. În Grădină

numai animalele au rămas cu urechile deschise

ca niște porți prin care pătrundea

Dumnezeul tăcerii.

3.

Am văzut îngeri cu picioare de păsări

ducând bătrâni în cărucioare

îi aruncau pe buzele unor prăpăstii

apoi culegeau maci

de pus la ureche sau pentru infuzii

pe care le înghițeau odată cu adevărul și taina

chiar dacă se temeau de adevăr.

Taina le-ar fi făcut bine ca o pelerină

ar fi devenit invizibili ca atâtea substanțe invizibile

îngurgitate

care există și fac bine

(pe cele care fac rău nu ne este dat să le simțim)

în virtutea adevărului că binele

își are rădăcinile în rău:

un adevăr ce nu-i putuse scăpa lui Giambattista Vico

dar nici nouă stați liniștiți

la fiecare revoluție alungăm răul

cu huiduieli și cu gloanțe adevărate sau de cauciuc

și trăim înveliți în binele imaginat

până când constatăm că nu-i mai bine decât a fost

că noutatea nu ține de cald

mai mult de două săptămâni

atâta cât piere din obraji roșeața

celor care au păcătuit

și se mută în obrajii celor care

vor păcătui.

4.

Așa și îngerii lăsau să transpară

câte un nouraș de fum nonșalant

un fel de învolburare a aerului

și-a apei (pe lacuri părea că se mișcă aproape tiptil un pește

ca un cercetaș american printre plantele din jungla vietnameză)

încât te îndoiești că ai văzut urma trecerii lor

și îți șoptești că ar fi bine să te lași

pe mâna unui medic să-ți schimbi ochelarii

dioptriile optica (mai ales optica: ai ajuns să nu mai înțelegi lumea

ai crezut-o pufoasă ca un cozonac și dintr-odată

descoperi că e o lastră impenetrabilă

din cel mai pur egoism).

Să schimbi și mersul cu fața înainte.

Dar imediat după aceea

îți dai seama că simțurile sunt complementare:

ți-a revenit amintirea

marelui Zizel care saluta oficialii

retrăgându-se cinci metri cu spatele înainte

privindu-i mereu în față de jos în sus

cu mâinile împreunate

într-un fel de rugăciune păgână.

Poate inspirat de Brâncuși.

Dacă ar fi văzut îngerii

s-ar fi jucat cu ei făcând rotocoale

le-ar fi suflat

ca pe un adevăr atât de temeinic

încât nu s-ar mai fi îndoit nici un organ

zgârcit cu adevărul.

Dar ei, îngerii, păcat, tu te-ai născut mai târziu

pot fi și ucigători (a spus-o Rilke deja),

când te apropii te lasă să le vezi începutul umflăturii

de la călcâi

să pipăi osul încă nu pe deplin format

despre care nu știi cum va evolua:

aripă sau copită.