Biografia orală

La începutul lui 2022 am scris în cadrul rubricii de față un articol

intitulat O biografie în fărâme. Mă ocupam de primele două

volume, intitulate Untold Stories, ale lui Michael Posner dedicate

vieții lui Leonard Cohen. Subliniam atunci particularitatea (și

originalitatea) demersului: Michael Posner nu folosea date și

documente pentru a reconstitui traseul existențial al cântărețului,

poetului și romancierului canadian, ci împrumuta vocile a sute de oameni

care s-au intersectat cu artistul în îndelungata lui viață. A treia secvență a

ceea ce Posner numește, pe bună dreptate, „o biografie orală“ acoperă perioada

1985-2016, anii când creația lui Cohen a atins

o dimensiune planetară. Ca la vederea unui

aisberg ieșit aproape în totalitate la suprafață,

ziarele, televiziunile și publicul larg au avut

revelația adevărului știut de multă vreme de

un grup de inițiați – că ne aflam în prezența

unui geniu.

Între multitudinea de biografii și exe –

geze consacrate lui Cohen în ultimii ani, cea

a lui Michael Posner își păstrează unicitatea:

autorul individual a fost înlocuit de un autor

colectiv. Deși profund cunoscător al subiec –

tului, Posner și-a redus drastic prezența în

text, rezumându-se a fi un pion de legătură

între vocile care aduceau informații rezul tate

din contactul direct. Diversitatea de nume și

profesii nu trebuie să inducă în eroare: Posner

i-a convocat pe fiecare pentru a ilustra un

moment precis sau o trăsătură anume din

evoluția personajului. Ca mărunt (dar fericit)

co-autor al acestei întreprinderi ce presupune

o remarcabilă capacitate de comunicare și

organizare, am o oarecare idee despre cum a

lucrat Posner.

Deși nu a dezvăluit nimic din „meto –

dologia“ întrebuințată, ea nu e greu de desci –

frat. Îmi imaginez că inițial a existat un

desfășurător“ al evenimentelor publice și

private, al albumelor, concertelor și întâm –

plărilor, împărțite pe ani, luni și zile. În funcție

de acestea, Posner a demarat o vastă detec –

tivistică, pentru a-i identifica pe cei care aveau

de spus ceva relevant despre subiectul cer –

cetării sale. Îmi imaginez, de asemenea, că

în destule cazuri putem vorbi de „întâmplări

provocate“, de un lanț de conexiuni realizate

prin întrebări adresate celor deja incluși în

lista de „martori“ ai vieții și creației lui Cohen:

Mai cunoști pe cineva care ar putea să-mi

spună lucruri inedite despre cutare situație?“

Așa s-a întâmplat și cu mine: un bun prieten

al meu, și unul dintre intimii lui Cohen i-a

spus lui Posner că aș avea câte ceva de relatat

cel puțin despre concertul din 2008 al lui

Cohen în România, pe Stadionul Cotroceni.

A contat, probabil, și faptul că scrisesem

o carte despre muzica, versurile și romanele

lui Cohen, dar cred că cel mai greu a atârnat

faptul că m-am numărat printre rarissimii

inși pe care Cohen i-a întâlnit în privat în

timpul seriei de concerte din anii 2008-2013.

Și asta în condițiile în care, în diverse orașe

din lume, a refuzat să-i vadă pe Bono, pe Joni

Mitchell sau chiar pe Marianne Ihlen, iubita

lui din anii 1960-1968, de care l-a legat o prie –

tenie adâncă. E celebră scrisoarea scrisă de

Cohen pe când aceasta își trăia ultimele zile,

când anunța că o va urma în scurtă vreme –

ceea ce s-a și întâmplat. Mai norocos a fost

Nicolas Sarkozy, pe care Cohen a acceptat să-l

întâl nească după concert. N-a făcut-o, însă,

pentru că era un politician celebru, șef de stat.

Nici vorbă: Cohen era, pur și simplu, curios

dacă soția acestuia, Carla Bruni, „arată în

realitate la fel de minunat ca în fotografii…“.

Cel mai spectaculos refuz l-a

avut ca subiect pe Paul Simon,

care a încercat să-l viziteze la New York în camera de hotel.

Scena, cu un aer nu lipsit de grotesc, relatată de Dino Soldo,

muzician care a cântat alături de Cohen în turneele din anii

2008-2011, e sugestivă pentru comportamentul adeseori

excentric al artistului:

La micul dejun, Leonard a spus că are bețișoare parfumate și ar putea

să-mi dea și mie câteva dacă vin la el în cameră după concert. Ajungem la

hotel și el scoate bețișoarele din geamantan – uimitor cât de ordonat era

împachetat totul, fiecare lucru era învelit cu grijă și aranjat. Auzim o bătaie

în ușă. Era Paul Simon, care fusese la concert. Leonard zice, «Dino, te rog nu

fă gălăgie. Poate dacă nu ne aude, o să plece». Se duce la ușă, se apleacă să se

uite prin gaura cheii și dă din cap – da, e Paul. Iată-i, așadar, pe cei doi

compozitori, cei mai mari din lume, despărțiți de o ușă și niciunul din ei nu

zice nici pâs. Iar el nu deschide ușa. Nu deschide niciodată ușa. Paul pleacă. Nu

voise decât să stea cu el de vorbă. Dar așa erau lucrurile cu Leonard – când

avea ceva de făcut, se concentra cu totul pe ceea ce făcea“.

Întâmplarea e cu adevărat uimitoare, deoarece majoritatea covârșitoare

a mărturiilor din trilogie, inclusiv volumul de față, Leonard Cohen. Untold

Stories. That’s How the Light Gets In (Simon & Schuster, 2022), ni-l înfățișează

pe artist drept un ins de o enormă generozitate, incapabil să refuze pe cineva,

punându-și la bătaie, fără să ezite, și timpul, și banii. Nu se dădea în lături

nici de la cele mai umilitoare slujbe – așa cum i s-a întâmplat în perioada

când a fost călugăr la mânăstirea zen-budistă Mount Baldy, unde era șoferul,

bucătarul, omul de serviciu al maestrului său, Roshi: „Cam despre asta e vorba

în meserie și în viața întreagă – să-l ștergi la fund pe un bătrân de 107 ani

[vârsta de atunci a lui Roshi], să-l ajuți să meargă

la baie atunci când nu se poate duce singur

și să-i schimbi scutecele.“ Și totuși, asemenea

unui copil pus pe șotii, refuză să-i deschidă

ușa unuia dintre titanii muzicii pop, a cărui

celebritate o de pășea cu mult, și demult, pe

a sa.

E greu de găsit o explicație. Să fi fost

vorba de vreo întâmplare din trecut, când

Paul Simon l-a pus în vreo situație inconfor –

tabilă? Să fi fost refuzul lui Cohen de a-și

aminti de vremea când era un poet anonim

ce gravita în jurul celebrităților de la hotelul

Chelsea din New York, iar Paul Simon, ce

ocupa și el o cameră acolo, se bucura deja de

o faimă ce îi dădea necunoscutului canadian

amețeli? Nu vom ști, probabil, niciodată.

Dat fiind statutul de celebritate al

lui Cohen în intervalul de care

se ocupă acest al treilea volum,

mărturiile pot fi ușor coroborate

cu informațiile publice, ușor

accesibile. Mi se pare că textele

adunate aici au o pregnanță literară supe –

rioară celor din volumele anterioare, ca și

cum co-autorii s-ar fi străduit să se ridice la

nivelul unei ștachete brusc înălțate. Deși n-au

fost lăsate de-o parte nici acum secvențele

anecdotice și chiar bârfele, tonul general e

dat de vocile conștiente că participă la un

ceremonial cu totul neobișnuit, la celebrarea

unui geniu și la constituirea unei moșteniri

artistice durabile. Ies în evidență considerațiile

câtorva scriitori de primă mână, între care

Pico Iyer și Leon Wieseltier. Primul s-a apro –

piat de Cohen în 1995, al doilea devenise

nepotul favorit“ al cântărețului începând

cu 1992. Felul în care aceștia s-au raportat

la persoana și creația lui Cohen spune ceva

și despre capacitatea lor de a înțelege în

întreaga profunzime personalitatea copleșitoare

a marelui bard.

N-au fost uitate nici femeile care au

jucat, în perioada menționată, roluri importante

în viața sentimentală a lui Cohen, de la Jennifer

Warnes la Rebecca de Mornay și Anjani

Thomas. Și nici cele care au avut partituri de

prim ordin doar în – susțin ele –, cea profesională,

Sharon Robinson, Julie Christensen și Perla

Batalla. Mărturiile lor sunt contribuții esențiale

la portretul artistului, atât ca om, cât și ca

interpret și compozitor. Oarecum stridente

sunt pretențiile lui Anjani Thomas, partenera

de viață a lui Cohen la începutul anilor 2000.

Deși generosul amant îi cumpărase două

apartamente în Los Angeles și a continuat

s-o sprijine financiar și după ce s-a despărțit

de ea, cântăreața a emis, cu câteva luni înainte

de moartea lui, o pretenție stupefiantă: ca

artistul muribund să-i asigure pentru tot

restul vieții suma necesară unui trai îndestulat.

Și asta deși între timp se remăritase și nu mai

întreținuse cu fostul iubit decât legături vagi.

În mod surprinzător, Cohen, care se arătase

mereu larg la pungă cu persoanele care jucaseră

un rol în existența lui, a refuzat-o.

Lipsește din carte un singur martor

important: Suzanne Elrod, singura soție oficială a lui Cohen și mama copiilor

săi, Adam și Lorca. Ruptura a fost dureroasă și a lăsat în sufletul artistului

răni care nu s-au vindecat niciodată. Ce e drept, Suzanne, o mamă iresponsabilă

și o femeie de-o incredibilă ferocitate, nu s-a sfiit să facă din viața lui Cohen

un infern, ori de câte ori a avut prilejul. Deși Michael Posner a invitat-o să

participe la portretul colectiv al soțului ei, a refuzat, pretinzând că tocmai

redacta o carte despre el și nu voia să dezvăluie lucruri pe care intenționa să

le expună pe larg în scrierea proprie.

Această ultimă parte a biografiei coheniene aduce destule elemente

noi și chiar surprinzătoare. De pildă, faptul că delicatul poet era membru

activ al National Rifle Association (puternicul organism american ce apără

dreptul de a purta arme) și că se interesa cu pasiune de politică – îndeosebi

de cea din Israel. Mărturisea că, în ultimii ani, adoptase, pe urmele lui Leon

Wieseltier, poziții de centru-dreapta și se recunoștea din ce în ce mai puțin

într-o lume în care valorile spirituale erau călcate în picioare.

Pentru iubitorii artei lui Leonard Cohen, cele 460 de pagini noi, care

se adaugă celor 950 din volumele anterioare, reprezintă o cale și o speranță:

aceea că vor ajunge cât mai aproape de inima și de mintea marelui artist.