Dormiți, iubiților, dormiți…

Dormi, amore, la situazione non e buona, titlul unui disc din 2007

al lui Adriano Celentano, descrie perfect starea de lucruri din

România și din lume. În ciuda agitației sumbre a planetei, a

conflictelor, dramelor și tragediilor, a catastrofelor și războaielor

în mințile noastre s-a instalat o liniște bolnavă. Trăim într-un

soi de somnolență perplexă, narcotizați și năuci, incapabili să

reacționăm la agresiuni și primejdii. Până la un punct, e de înțeles. Am fost

pregătiți pentru asta. Setea de senzațional a omului, care, pe vremuri, era

satisfăcută de romanele-foileton a căzut în sarcina televiziunilor și a Internetului.

Dacă în urmă cu 20-25 de ani apanajul știrilor cu violuri, accidente,

furturi, fraude etc. îl aveau doar una sau două canale de televiziune și câteva

ziare de scandal, astăzi viziunile catastrofice s-au generalizat. Orice pârț e

însoțit de „Breaking News“, orice ploicică e tratată ca un cataclism, orice zvon

amărât prinde contur de tsunami. Îți trebuie multă rezistență să nu capotezi

în fața asediului neobosit al pseudo-știrilor

și să nu te prăbușești sub greutatea minciunilor

și dezinformării crase.

Încerc, fără spor, să ghicesc în ce

măsură politica editorială a televiziunilor

e dictată de rating sau rezultă din urzeala

sadică a unor păpușari. Probabil că e un

amestec de amândouă. Apoi, mai e și stilul.

Indiferent de temă, de oră și de invitați,

emisiunile de așa-zise dezbateri, sunt o

cacofonie de voci, în care indivizi cu capsa

pusă dau impresia că sunt la un pas de a-și

lua la pumni colegii de platou. Intoleranța

e marca distinctivă a unei epoci dominate

de ofuscați, activiști de partid cu agendă

radicală și paranoici. Poți să stai ore în șir

în fața televizorului — așa cum fac milioane

de nefericiți, pentru care acesta e singurul

lux îngăduit — și n-ai să auzi ceva de

Doamne-ajută. Până și emisiunile culturale,

așa cum sunt, mai rare decât fântânile în

deșert, au intrat de cele mai multe ori pe

mâna fraților și surorilor de la programele

de știri. Tot deflagrații de prostie, tot nebunie,

tot futilitate întâlnești și acolo.

Sigur, vremurile se schimbă. Noul

se digeră întotdeauna cu greutate. Dar

demența nu se oprește odată cu închiderea

televizorului. Ea a devenit normă

comportamentală în orice domeniu al vieții,

și cu atât mai abitir printre creatori. Nu

cred că sunt chiar atât de încuiat la cap

încât să-mi scape „subtilitățile“ din creațiile

prezentate drept „capodopere“ de critici și

exegeți improvizați. Acolo unde ei văd

excelență, eu văd doar mediocritate și lipsă

de originalitate. Ușurătatea de a rosti cuvinte

mari nu provine doar dintr-un apăsat

sentiment de solidaritate de gașcă sau de

generație. Adeseori, ea își are originea în

incultură și lipsă de informare. Când n-ai

habar de ce se scrie în lume — și nici măcar

în propria țară — te minți fără să vrei că

poeziile sau romanele despre care-ți dai cu

părerea sunt nec plus ultra, punctul de

nedepășit al artei universale.

Dar nici măcar asta nu e ceva nou.

De când lumea și pretutindeni, multe

reputații s-au clădit pe fum, pe vorbărie

goală și pe aerul clocit al alianțelor de

conjunctură. Proba cea mai nemiloasă o

constituie timpul. Câte glorii ce păreau

eterne au rezistat după trecerea în neființă

a unor autori statuificați încă de la treizeci

de ani? Le recomand celor ce se umflă în

pene, orgolioși nevoie mare că au produs

o mărgică literară, să aplice următoarea

metodă: să ia lista scriitorilor din generația

anterioară (cei de vârsta mea ar trebui să

se uite la membrii Generației ’60) să vadă

ce-a mai rămas din ei. Nu pun la socoteală

cazurile flagrante de autori impuși de

propaganda statului comunist, de la Ion

Lăncrănjan, Paul Anghel, Dinu Săraru, Paul

Everac, Petre Sălcudeanu la alți ejusdem

farinae. Îi am în minte pe cei care, de bine,

de rău, au dobândit notorietatea prin metode

care ocoleau formulele de validare oficială.

Nu vreau să nominalizez, pentru că nu-mi

propun să aduc jigniri, ci să fac un apel

prietenos la luciditate. Sunt sigur, însă, că, indiferent de nume, concluzia ar

fi aceeași: neant și iarăși neant.

Fără îndoială, mulți dintre ei sunt prezenți în istoriile literare, în

dicționarele de specialitate și în enciclopedii. Alții se regăsesc încă

în manuale și în cursurile universitare. Dar cine îi mai citește cu

adevărat? Acesta e testul, singurul test valabil. Restul e muzeificare

și furt al căciulii. Partea dizgrațioasă e că atunci când îndrăznești

să rostești aceste banalități sar pe tine tot felul de ciomăgari

frustrați, care se grăbesc — cum se spunea pe vremuri — „să-ți aplice

constituția“. Orice critică adresată prezentului e pusă pe seama faptului că

ești depășit, expirat, ticălos. Reaua-credință e atât de înrădăcinată, încât

sinceritatea e echivalată cu nemernicia ce merită batjocorită și împroșcată

cu ouă clocite. Nu mai e loc pentru dialog și confruntare de idei. Cine îndrăznește

să gândească altfel decât tine, trebuie exterminat. Așa s-a ajuns la proliferarea

monstruoasă a opiniilor cu pretenție de legi absolute. Fiecare cu adevărul

lui, fiecare cu limba lui — pe care, de altfel, și piere. Regula dominantă e cea

conținută de vechea și cretina zicere: „Tu când vorbești cu mine, să taci!“

O fi de vină viteza și ușurința cu care părerile noastre pot pătrunde în

cele mai îndepărtate colțuri ale globului? Până la un punct, da. Dar asta nu

ne obligă să fim mârlani, intoleranți, dictatoriali. Ne putem exprima părerile

calm, civilizat — riscând, ce e drept, să nu ne audă nimeni. Pentru că urechea

omului de azi percepe doar urletele și gemetele. Și iată cum avansul civilizației

are ca efect infantilizarea în masă, dublată de o sălbăticire fără precedent.

Trist paradox: formele cele mai înalte de civilizație generează formele cele

mai joase de primitivism…

Asistăm de câteva luni la spectacolul

uimitor ce-l are ca protagonist pe cetățeanul

Lucian Bode, ministru de Interne în guvernul

generalului Ciucă. După ce a fost dovedit și

răs-dovedit plagiator, domnul ministru a

pornit o luptă de gherilă cu Universitatea

Babeș-Bolyai, unde și-a susținut teza, cu statul

care a făcut legi care incriminează plagiatul,

cu jurnaliștii care nu-și țin gura, cu adversarii

politici, ce mai, cu întreg mapamondul. N-am

să intru în detaliile acestei sordide afaceri,

pentru că ele țin de multă vreme prima pagină

a evenimentelor. În ciuda protestelor neobosite

ale dlui Bode, plagiatul său e vizibil și de pe

lună, așa încât se zbate degeaba. Mai devreme

sau mai târziu, sancțiunile ce decurg din

infracțiunea comisă îi vor fi aplicate. Poate

într-o săptămână, o lună sau cinci luni, dar

tot va pierde mandatul.

E de remarcat că vociferările sale conțin

aproape toate cuvintele dicționarului, mai

puțin unul: Schengen. Vocabula e prea dureroasă

pentru a avea îndrăzneala s-o rostească. Ea

îi va atârna ca o ghiulea de ambele picioare

tot restul vieții. N-ar fi nicio tragedie dacă dl

Bode s-ar scufunda în anonimatul de unde

a venit. E însă uluitor că partidul care l-a

înscăunat, PNL, nu-și dă seama că, din

solidaritate prostească cu un hoț (pentru că

acesta e sinonimul perfect al plagiatorului)

se duce la vale cu o viteză nemaiîntâlnită.

Ticăloșiți peste măsură, rupți de realitate,

mai-marii partidului nu văd capcana pe

care le-a întins-o PSD-ul. Momentan,

peneliștii se bucură că aliatul-adversar nu

a profitat de bomba nucleară oferită de cazul

Bode pentru a porni atacuri necruțătoare la

adresa lor. Adevărul e că nu are niciun rost

să-și risipească energia acum, când liberalii

se află sub tirul presei, al intelectualității și

al opiniei publice. Pesediștii se mulțumesc

să adune, filă cu filă, probele unui dosar pe

care-l vor folosi în campania electorală pentru

a-și nimici concurentul. Din cauza lui Bode

și, după cum se va vedea după luna mai, și a

lui Ciucă, PNL va deconta nu doar ulcelele

sparte, ci și pe cele încă neieșite din cuptoarele

olarilor.

E uluitor cum o formațiune

politică experimentată acceptă

să sucombe din cauza a doi

oameni, Bode și Ciucă, și cu

Iohannis, trei. Unde sunt

vocile responsabile din partid?

Unde sunt strategii? Unde sunt artiștii

amvonului ce reprezentau cândva mândria

partidului? La urma urmelor, la ce să te aștepți

când rândurile din față și funcțiile bănoase

sunt ocupate de oportuniști, demagogi și

nulități profesionale? Unde să meargă acești

profitori dacă își pierd sinecurile din partid,

guvern, primării și direcții județene? Cine le

mai asigură bunăstarea și statutul de vedete

în jurul cărora roiesc trepădușii televiziunilor

de știri și ai site-urilor finanțate de afaceriști

veroși? Cum să plece javra hămesită din

măcelărie?

Cam la atât se reduce esența politicii

în România mileniului al III-lea: la gesticulația scabroasă a unor indivizi care,

după ce au pus mâna pe putere, conduc discreționar județe, ministere, guverne,

țara. Populația a ajuns la un grad de demoralizare pe care-l întâlnești doar

la vreme de război. Nu e nevoie să ne bombardeze rușii, o facem cu o nebunească

voluptate noi înșine. Iar din tranșeele lor de nesimțire și cinism, complicii

plagiatorilor, „nerozii“, „spuma înveninată“, „putregaiurile“, „gunoaiele“,

smintiții și stârpiturile“, „fonfii și flecarii“, „găgăuții și gușații“ ne sfidează

exact cum o făceau și pe vremea nefericitului Eminescu. Din 1881, când

Scrisoarea III a fost publicată în „Convorbiri literare“, până în ziua de azi, ne

învârtim în același cerc sinucigaș al netrebniciei și lașității. Așa că, dormiți,

iubiților, că trezia va fi, oricum, cruntă.