Semnalăm o anchetă literară publicată în mai multe numere ale revistei LUCEAFĂRUL DE DIMINEAȚĂ. Este interesantă tema pusă în dezbatere, 30 de ani fără cenzură, și e de remarcat faptul că redactorii lunarului bucureștean au reușit să reunească la această masă rotundă scriitori valoroși, cu puncte de vedere incitante. Astfel, în numărul 5, putem să-i citim pe Radu F. Alexandru, Vitalie Ciobanu, Ovidiu Pecican și Cornel Ungureanu. Reproducem, spre ilustrare, două pasaje din răspunsurile participanților la anchetă. Cornel Ungureanu: „Din alte orașe primeam semnale: Nu vrem să publicăm articole de Steinhardt? Cum să nu. Așa că am început să publicăm articolele lui Steinhardt. Până când le-a citit tovarășul secretar Florescu și a făcut scandal: a adunat toată redacția să explice de ce articolul lui N. Steinhardt despre Glissando nu are ce căuta în revista noastră. Am văzut noi filmul? Știm noi ce-i cu el? De la Târgu Mureș, mi-a venit întrebarea dacă nu vrem să publicăm articole de Arșavir Acterian. Cum să nu, știu că era apropiat de Cioran, să trimită articole despre prietenii lui. Au venit câteva, am publicat și articolul despre Cioran, a urmat alt scandal. Răi erau secretarii cu propaganda, cu activiștii se mai putea negocia.“ Și Vitalie Ciobanu: „Spre deosebire de confrații lor români, care mai reușeau să ajungă în Occident sau să-și trimită manuscrisele la Europa Liberă, basarabenii erau complet izolați, având ca singură opțiune «evadarea» spre Est, la Moscova, unde, dacă erai suficient de abil (conta, desigur, și talentul), obțineai privilegii de scriitor «unional». Aceste întâmplări din trecut e bine să nu le uităm. Libertatea de creație trece dincolo de orice limite și restricții și așa trebuie să rămână. Doar o societate care respectă această condiție sine qua non a scriitorului se poate considera cu adevărat evoluată. Ce mi-aș dori astăzi este o «cenzură estetică» din partea editorilor. Se publică prea multă maculatură și ideea de carte, de valoare și gust literar sunt compromise.“ Nu putem încheia această referire la Luceafărul de dimineață fără a semnala două constante de interes ale revistei: cronica literară a lui Dan Cristea despre poezia Anei Blandiana și cele două pagini semnate de Alex Ștefănescu, un reușit exercițiu de autoscopie literară.